Warzone 2100 licensing and copyright issues

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DevUrandom
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Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by DevUrandom »

Due to the fact that we currently can't say for sure who owns the copyright on
Warzone, on it's data or what the license of that data is I have decided to
write an email to Eidos Germany.

With some help I have assembled following letter.
It will be made available on our wiki as soon as I send it Eidos Germany.
I will also make a translation to English available, but please remember that the original is in German and is the only one which is of legal importance. (And the English translation may contain translation mistakes.)
Sehr geehrte Damen und Herren.

Ich bin Mitglied des Warzone Resurrection Projects, einem Team von Hobbyentwicklern die das Spiel "Warzone 2100" seit seiner Veröffentlichung unter der GPL Ende des Jahres 2004 weiterentwickeln.

Leider hat die in der damals veröffentlichten warzone2100.rar Archivdatei (z.B. beziehbar von http://www.3ddownloads.com/liberatedgam ... ne2100.rar) enthaltene readme.txt Datei (siehe Anhang) einige bis heute ungeklärte Fragen aufgeworfen:

1. Es ist nicht vollkommen sicher wer das Copyright an dem Spiel (Spielgeschichte, Charaktere usw.) hält.

2. Es ist nicht vollkommen sicher wer das Copyright an den in o.g. Archiv veröffentlichten sonstigen Daten hält und unter welcher Lizenz diese veröffentlicht wurden.


Aus diesem Grund und der Tatsache das einige Dateien des Spiels, die durch Copyright Dritter geschützt sind (wie z.B. Ziwschensequenzen und Musik), vor der Veröffentlichung entfernt wurden, interpretieren wir (das Warzone Resurrection Project) das Release folgendermaßen:

1. Das Copyright am Spiel und an den Daten verbleibt bei Eidos.

2. Sowohl jeglicher im Ende 2004 veröffentlichen Archiv enthaltener Quellcode als auch alle enthaltenen sonstigen Daten wurden unter der GPL veröffentlicht.


Kontaktieren Sie mich bitte innerhalb einer Frist von 14 Tagen ab Eingang dieses Briefes bei Ihnen ob Sie unserer Interpretation des Releases zustimmen, ansonsten werden wir annehmen das unsere Interpretation korrekt ist und dementsprechend mit der Entwicklung von "Warzone 2100" fortfahren.


Der Text dieser Email sowie eine nicht rechtskräftige, sinngemäße englische Übersetzung derselben ist im Internet unter http://wz2100.net/wiki/... öffentlich zugänglich.
Mit einer Antwort auf diese Email erklären Sie sich unwiderruflich mit einer unveränderten Veröffentlichung des Wortlauts Ihrer Antwort sowie einer englischen Übersetzung einverstanden.

[[Oder: Wir möchten sie dringend bitten sich unwiderruflich einer unveränderten Veröffentlichung des Wortlauts Ihrer Antwort sowie einer englischen Übersetzung einverstanden zu erklären, damit die andere, nicht deutschsprachige Entwickler, ebenfalls eine Dokumentation dieser Korrespondenz erhalten.]]


Mit freundlichem Gruß,
Dennis Schridde
Für das Warzone Resurrection Project

[ ... Attached readme.txt ... ]
Translation:
Dear sir or madam.

I am member of the Warzone Resurrection Project, a team of hobby-developers who continue to develop the game "Warzone 2100" since it's release under the GPL in late 2004.

Sadly the file readme.txt in the released warzone2100.rar archive file has thrown up some questions:

1. It is not 100% clear who owns the copyright on the game.
2. It is not 100% clear who owns the copyright on the released data and under which license this data is.

Therefore and because some files of the game, which are under copyright of third parties, were removed before the release, we, the Warzone Resurrection Project, interprete it as follows:

1. The copyright on the game and on the released data remains at Eidos.
2. The released sourcecode as well as the included data were released under the terms of the GPL.

Contact me in a respite of 14 days, starting from the day where you get this letter, if you disagree with our interpretation of the release, otherwise we will assume that our interpretation is correct and will continue to develop "Warzone 2100".

The text of this mail as well as a non legally binding, corresponding englisch translation is publicly available on the internet at http://wz2100...
With an answer to this mail you declare that you are unrevokably accepting publication of your answer unchanged in wording as well as an english translation.

[[Or: Please declare that you unrevokably accepting publication of your answer unchanged in wording as well as an english translation, so that other, non german developers, get documentation of our correspondence.]]

...
[ Feel free to provide a better translation ]



This form of writing has one benefit:
It is their fault if our interpretation is incorrect and they don't answer. In this case we have the legal prove that they didn't clarify it and thus accepted our continued development under our assumptions.


I will send this mail mid next week or after I got informations from Cap'n'Kyth, who wants to phone Pivotal to find out if they can send me the written (mail) what the status of Warzone is or if they can at least name a contact a Eidos, which might increase our chances of getting a fast and friendly answer from Eidos.
Till then feel free to give corrections, but keep in mind that I won't change the general form.

After I sent the letter and got the response from the post agency that it arrived, they have 14 days to respond.
They will probably increase that respite to probably a maximum of additional 4 weeks. (Conforming german law.)
After that respite we will have clarity about the status of Warzone, one way or the other.

And it is intended that this will go to their legal department. Other approaches didn't seem to have any effect.
Several people said that their emails did not get answered. Even those from Virgil Glyph aka Rman Jack who was involved in preparing the release in 2004 did get no answers from Eidos as well as Pivotal.
So I decided that it is time for the legal hammer.

For those wondering: The paragraph about publication of their text is needed because of the German "Fernmeldegeheimnis" / "Postgeheimnis" which prevents making public of private conversations via phone or mail or ... without the agreement of both sides.

If someone knows if it is legally (German law!) correct to say "when you answer you agree with this conditions" (What shall they do if they don't agree and don't agree with our interpretation of the license either?) then please feel free to tell me a better paragraph.

Also if we have any lawyers in here or people who have lawyers (for the current approach German ones, but if it is decided that we write to Eidos USA, then US american lawyers) as their friend and they would like to help us with this for free, then please speak up!
Last edited by DevUrandom on 22 Sep 2006, 21:03, edited 1 time in total.
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Kreuvf
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by Kreuvf »

Sehr geehrte Damen und Herren,

ich bin Mitglied des Warzone Resurrection Project (https://gna.org/projects/warzone/ und http://wz2100.net/), einem Team von Hobbyentwicklern die das Spiel "Warzone 2100" seit seiner Veröffentlichung unter der GPL Ende des Jahres 2004 weiterentwickeln.

Leider hat die in der damals veröffentlichten warzone2100.rar-Archivdatei (z.B. beziehbar von http://www.3ddownloads.com/liberatedgam ... ne2100.rar) enthaltene readme.txt-Datei (siehe Anhang) einige bis heute ungeklärte Fragen aufgeworfen:

1. Es ist nicht vollkommen sicher wer die Urheberrechte an dem Spiel (genauer: Spielgeschichte, Charaktere, Missionskarten  usw.) hält.

2. Es ist nicht vollkommen sicher wer die Urheberrechte an den in o.g. Archiv veröffentlichten sonstigen Daten hält und unter welcher Lizenz diese veröffentlicht wurden.

Aus diesen Gründen und der Tatsache, dass einige Dateien des Spiels, die durch Urheberrechte Dritter geschützt sind (wie z.B. Ziwschensequenzen und Musik), vor der Veröffentlichung entfernt wurden, interpretieren wir, das Warzone Resurrection Project, die Situation folgendermaßen:

1. Die Urheberrechte am Spiel und an den Daten verbleiben bei Eidos.

2. Sowohl jeglicher  im Ende 2004 veröffentlichen Archiv enthaltener Quellcode als auch alle enthaltenen sonstigen Daten wurden unter der GPL veröffentlicht.

Kontaktieren Sie mich bitte innerhalb einer Frist von 14 Tagen ab Eingang dieses Briefes bei Ihnen, ob Sie unserer Interpretation der Situation zustimmen. Ansonsten werden wir annehmen, dass unsere Interpretation korrekt ist und dementsprechend mit der Entwicklung von "Warzone 2100" fortfahren.

Der Text dieser Email sowie eine nicht rechtskräftige, sinngemäße englische Übersetzung derselben ist im Internet unter http://wz2100.net/wiki/... öffentlich zugänglich.

Wir möchten sie dringend bitten sich unwiderruflich einer unveränderten Veröffentlichung des Wortlauts Ihrer Antwort sowie einer englischen Übersetzung einverstanden zu erklären, damit die andere, nicht deutschsprachige Entwickler, ebenfalls eine Dokumentation dieser Korrespondenz erhalten.


Mit freundlichem Gruß,
Dennis Schridde
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Just some "changes". Note: Changes != corrections.


//Kamaze: added quote tags
Last edited by Kamaze on 22 Sep 2006, 21:22, edited 1 time in total.
Kamaze
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by Kamaze »

Sehr geehrte Damen und Herren,

ich bin Mitglied des Warzone Resurrection Project (https://gna.org/projects/warzone/ und http://wz2100.net/), einem Team von Hobbyentwicklern die das Spiel "Warzone 2100" seit seiner Veröffentlichung unter der GPL Ende des Jahres 2004 weiterentwickeln.

Leider hat die in der damals veröffentlichten warzone2100.rar-Archivdatei (z.B. beziehbar von http://www.3ddownloads.com/liberatedgam ... ne2100.rar) enthaltene readme.txt-Datei (siehe Anhang) einige bis heute ungeklärte Fragen aufgeworfen:

1. Es ist nicht vollkommen sicher wer die Urheberrechte an dem Spiel (genauer: Spielgeschichte, Charaktere, Missionskarten  usw.) hält.

2. Es ist nicht vollkommen sicher wer die Urheberrechte an den in o.g. Archiv veröffentlichten sonstigen Daten hält und unter welcher Lizenz diese veröffentlicht wurden.

Aus diesen Gründen und der Tatsache, dass einige Dateien des Spiels, die durch Urheberrechte Dritter geschützt sind (wie z.B. Ziwschensequenzen und Musik), vor der Veröffentlichung entfernt wurden, interpretieren wir, das Warzone Resurrection Project, die Situation folgendermaßen:

1. Die Urheberrechte am Spiel und an den Daten verbleiben bei Eidos.

2. Sowohl jeglicher  im Ende 2004 veröffentlichen Archiv enthaltener Quellcode als auch alle enthaltenen sonstigen Daten wurden unter der GPL veröffentlicht.

Kontaktieren Sie mich bitte innerhalb einer Frist von 14 Tagen ab Eingang dieses Briefes bei Ihnen, ob Sie unserer Interpretation der Situation zustimmen. Ansonsten werden wir annehmen, dass unsere Interpretation korrekt ist und dementsprechend mit der Entwicklung von "Warzone 2100" fortfahren.

Der Text dieses Briefes sowie eine nicht rechtskräftige, sinngemäße englische Übersetzung derselben ist im Internet unter http://wz2100.net/wiki/... öffentlich zugänglich.

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DevUrandom
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by DevUrandom »

Some minor corrections, thanks to Kamaze and Kreuvf.
Sehr geehrte Damen und Herren.

Ich bin Mitglied des Warzone Resurrection Projects(http://wz2100.net/), einem Team von Hobbyentwicklern die das Spiel "Warzone 2100" seit seiner Veröffentlichung unter der GPL Ende des Jahres 2004 weiterentwickeln.

Leider hat die in der damals veröffentlichten warzone2100.rar Archivdatei (z.B. beziehbar von http://www.3ddownloads.com/liberatedgam ... ne2100.rar) enthaltene readme.txt Datei (siehe Anhang) einige bis heute ungeklärte Fragen aufgeworfen:

1. Es ist nicht vollkommen sicher wer das Copyright an dem Spiel (z.B. Spielgeschichte, Charaktere usw.) hält.

2. Es ist nicht vollkommen sicher wer das Copyright an den in o.g. Archiv veröffentlichten sonstigen Daten hält und unter welcher Lizenz diese veröffentlicht wurden.


Aus diesen Gründen und der Tatsache, dass einige Dateien des Spiels, die durch Copyright Dritter geschützt sind (wie z.B. Zwischensequenzen und Musik), vor der Veröffentlichung entfernt wurden, interpretieren wir, das Warzone Resurrection Project, die Situation folgendermaßen:

1. Das Copyright am Spiel und an den Daten verbleibt bei Eidos.

2. Sowohl jeglicher im Ende 2004 veröffentlichen Archiv enthaltener Quellcode als auch alle enthaltenen sonstigen Daten wurden unter der GPL veröffentlicht.


Teilen Sie mir bitte innerhalb einer Frist von 14 Tagen, ab Eingang dieses Briefes bei Ihnen, mit ob Sie unserer Interpretation der Situation zustimmen. Ansonsten werden wir annehmen, dass unsere Interpretation korrekt ist und dementsprechend mit der Entwicklung von "Warzone 2100" fortfahren.


Der Text dieses Briefes sowie eine nicht rechtskräftige, sinngemäße englische Übersetzung derselben ist im Internet unter http://wz2100.net/wiki/... öffentlich zugänglich.
Mit einer Antwort auf diese Email erklären Sie sich unwiderruflich mit einer unveränderten Veröffentlichung des Wortlauts Ihrer Antwort sowie einer englischen Übersetzung einverstanden.

[[Oder: Wir möchten sie dringend bitten sich unwiderruflich einer unveränderten Veröffentlichung des Wortlauts Ihrer Antwort sowie einer englischen Übersetzung einverstanden zu erklären, damit die andere, nicht deutschsprachige Entwickler, ebenfalls eine Dokumentation dieser Korrespondenz erhalten.]]


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rush2049
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by rush2049 »

Ok I have been in the warzone scene for quite a while and I believe this is how it stands...

we (pumpkin-2) had the understanding with now called pivotal and eidos, pivotal had the source code but were obligated with eidios which held the license for the IP that they did. Because they were working under liscence. Therefore we had to contact eidios with ourmassive list of signatures to our petition to get them to change the lisence. When that was accomplished we got our contact in Pivotal to dig through their records for the source code which they had and upload the file. In which anything pertaining to rpl codec and networking and some sound functions were removed. This was because the rpl codec was lisenced to eidios, or some other company and the code could not be given. The movies themselfs were done by an outside company and are not liscenced under the gpl. The sound and networking code or parts were owned by miscrosoft and were removed to protect pivotal and eidios from lawsuits.

That was our understanding.
That and we were told bluntly from our contact in Pivotal (which at the time was releasing a major game) that they could no longer support us or query's about the source.
The zip file uploaded online at that time was all that they could give us and that is all that is lisenced under the GPL.



now I will say my idea:

I propose that someone who has the game (original cd's) make the rpl videos available somewhere, because they can be considered slackware.... and the company which ownes them, which Ido not know the name of has not made themselfs known. That or if we want to be completely legal about it we can track down the company and ask for permission to use the videos, and perhaps even aquire the source for them.... (which would be awesome...)


That is my take and knowledge of the situation.
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Kamaze
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by Kamaze »

Sehr geehrte Damen und Herren.

Ich bin Mitglied des Warzone Resurrection Projects(http://wz2100.net/), einem Team von Hobbyentwicklern die das Spiel "Warzone 2100" seit seiner Veröffentlichung unter der GPL Ende des Jahres 2004 weiterentwickeln.

Leider hat die in der damals veröffentlichten warzone2100.rar Archivdatei (z.B. beziehbar von http://www.3ddownloads.com/liberatedgam ... ne2100.rar) enthaltene readme.txt Datei (siehe Anhang) einige bis heute ungeklärte Fragen aufgeworfen:

1. Es ist nicht vollkommen sicher wer das Copyright an dem Spiel (z.B. Spielgeschichte, Charaktere usw.) hält.

2. Es ist nicht vollkommen sicher wer das Copyright an den in o.g. Archiv veröffentlichten sonstigen Daten hält und unter welcher Lizenz diese veröffentlicht wurden.


Aus diesen Gründen und der Tatsache, dass einige Dateien des Spiels, die durch Copyright Dritter geschützt sind (wie z.B. Zwischensequenzen und Musik), vor der Veröffentlichung entfernt wurden, interpretieren wir, das Warzone Resurrection Project, die Situation folgendermaßen:

1. Das Copyright am Spiel und an den Daten verbleibt bei Eidos.

2. Sowohl jeglicher im Ende 2004 veröffentlichen Archiv enthaltener Quellcode als auch alle enthaltenen sonstigen Daten wurden unter der GPL veröffentlicht.


Teilen Sie mir bitte innerhalb von 14 Tagen, nach Eingang dieses Briefes bei Ihnen, mit ob Sie unserer Interpretation der Situation zustimmen.
Andernfalls gehen wir davon aus, dass unsere Annahme korrekt ist und werden dementsprechend mit der Entwicklung von "Warzone 2100" fortfahren.


Der Text dieses Briefes sowie eine nicht rechtskräftige, sinngemäße englische Übersetzung derselben ist im Internet unter http://wz2100.net/wiki/... öffentlich zugänglich.

Um auch anderen, nicht deutschsprachigen Entwicklern, eine Dokumentation dieser Korrespondenz ermöglichen,
möchten wir ihre Antwort zu diesem Brief, sowie einer englischen Übersetzung unsererseits, ebenfalls veröffentlichen.
Sollte dem etwas entgegenstehen, so bitte ich Sie mir dies mittzuteilen.



Mit freundlichem Gruß,
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DevUrandom
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by DevUrandom »

rush: The problem is not the videos. The problem is the data in general.
You probably read the readme.
1) These source and data files are provided as is with no guarantees.
Here they differ between source and data.
5) This source code is released under the terms of the GNU Public License.
Here they talk only about the sourcecode.

Thus the status of the data is unknown and eg. on Debian-Legal we have been told that the only way to find out if we are allowed to distribute it is by asking the copyright holder.
And that's what I intended to do with that letter.
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by lav_coyote25 »

DevUrandom wrote: rush: The problem is not the videos. The problem is the data in general.
You probably read the readme.
1) These source and data files are provided as is with no guarantees.
Here they differ between source and data.
5) This source code is released under the terms of the GNU Public License.
Here they talk only about the sourcecode.

Thus the status of the data is unknown and eg. on Debian-Legal we have been told that the only way to find out if we are allowed to distribute it is by asking the copyright holder.
And that's what I intended to do with that letter.


so because whathisface neglected to put  "data" into that second bit about the source code, all this writing has to take place.  following all the writing from before and during and after the release of the source code ( note the damn data was also included as from the first paragraph mention) ...  instead of all this time wasting just imagine all the real work that could have been accomplished, and all the flaming and fighting could have been avoided ( some may not have been aware of this flaming/fighting). 

:-X ;D ::) :-\ :o :( >:( :D  the whole range of emotions has been shown.

;D
‎"to prepare for disaster is to invite it, to not prepare for disaster is a fools choice" -me (kim-lav_coyote25-metcalfe) - it used to be attributed to unknown - but adding the last bit , it now makes sense.
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by rush2049 »

lol coyote...

all I advise is this, I can personally garentee that any source code contained on the original zip file is what is liscenced under the gpu,

the things that aren't are as I have stated: sound, some networking code,and the rpl's and rpl codec...

all others have already been cleared, if you want proof and a possible yelling at by pivotal/eidios by contacting them search the forums here:http://www.realtimestrategies.net/forums/index.php 
and here:http://www.directgames.net/pumpkin2/forums/index.php

use the search buttons, they are your friends...
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by lav_coyote25 »

rush2049 wrote: lol coyote...

all I advise is this, I can personally garentee that any source code contained on the original zip file is what is liscenced under the gpu,

the things that aren't are as I have stated: sound, some networking code,and the rpl's and rpl codec...

all others have already been cleared, if you want proof and a possible yelling at by pivotal/eidios by contacting them search the forums here:http://www.realtimestrategies.net/forums/index.php 
and here:http://www.directgames.net/pumpkin2/forums/index.php

use the search buttons, they are your friends...

already done did do this - but cant find the damn threads... i am sure this has already been gone over and over and over... as i said...
:D look deep into the eyes of this smiley - see how fast they go and the blank wide smile... this topic is enuff to drive sane men insane and insane men sane... >:(
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by DevUrandom »

???
Did I get this right?
The status of the data was allready cleared?
Where is the proof for that?
Why is it not documented nowhere?

EDIT:

Perhaps this can help us doing an office visit?

http://uk1.askalix.com/search.php?inam= ... =736522652
Pivotal Games Ltd.
Wimbledon Bridge House,
1 Hartfield Road,
London,
SW19 3RU.
Telephone: 01225874448
http://maps.google.co.uk/maps?q=SW19%203RU
Last edited by DevUrandom on 23 Sep 2006, 15:07, edited 1 time in total.
rush2049
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by rush2049 »

yes, the source code/ all the code you have is all we are alloud to use and that is what is under the GPL.

this was already discussed, forget where...  probably when the emails backand forth from pivotal were going around....
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by DevUrandom »

The sourcecode, yes. That is written in that readme. But there is nothing about the data in the readme...
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by rush2049 »

http://games.slashdot.org/article.pl?si ... 08/1550257


that sums what I have been trying to say.
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Re: Warzone 2100 licensing and copyright issues

Post by DevUrandom »

Uh...
So you want to say that what we have been doing since 2 years was illegal?
I think then we surely need to contact them to clarify this...
I (and probably others) thought that they just had forgotten to write about the data.

That one looks very ugly. Seems as if I need to take the downloads offline.
Last edited by DevUrandom on 23 Sep 2006, 19:42, edited 1 time in total.
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